NU 111 : Introduction to Nursing

القسم العلمي

كلية التمريض

البرنامج الدراسي

بكالوريوس في علوم التمريض

نوع المقرر

إجباري

الوحدات

02

الاسبقيات

نظرة عامة

التمريض له تأثير كبير على حياة الناس. تستمر التغييرات السريعة في تغيير مهنة التمريض ونظام الرعاية الصحية. سيوفر هذا المقرر فرصًا للطلاب لاكتساب المعرفة وفهم التمريض كما كان يمارس منذ سنوات وفهم التمريض الحالي. سيعد هذا الطلاب للمستقبل من خلال التعرف على ممارسات التمريض المعاصرة بالإضافة إلى العوامل الاجتماعية والتاريخية التي تؤثر على التمريض.

المخرجات التعليمية المستهدفة من دراسة المقرر

المعرفة والفهم:

1- فهم تطور مهنة التمريض.

2- الاطلاع على تاريخ التمريض في ليبيا.

3-فهم التمريض كمهنة.

4- وصف أدوار ووظائف الممرض.

المهارات الذهنية:

1- التفريق بين آراء مختلف منظري التمريض حول الإنسان والصحة والبيئة والتمريض.

2- الاستفادة من نظريات التمريض والنظريات غير التمريضية في رعاية المرضى .

3- تفسير نظريات التمريض المختلفة.

4- أعط أمثلة على الإهمال الشائع وسوء التصرف في المستشفيات.

المهارات العلمية والمهنية:

1- إظهار الكفاءات المختارة في إطار المجالات الرئيسية الإحدى عشر للمسؤوليات ذات الصلة بالتمريض.

2- تطبيق المفهوم القانوني على أدوار ومسؤوليات الممرضة.

3- تحليل العوامل المتعددة المؤثرة علي الصحة.

المهارات العامة:

1- عرض النظريات من قراءات المنشورات المختلفة.

2- دمج المعايير الأخلاقية والقانونية في التمريض الفعلي

3- نقد نظريات التمريض وتطبيقها على العصر الحديث.

4-تصميم خطة رعاية متضمنة مفاهيم القانون الأخلاقي.

طرق التعلم والتعليم

• محاضرة / مناقشة.

• واجبات منزلية.

طرق التقييم

  • الامتحان النصفي 30٪.
  • الامتحان العملي 12٪.
  • الامتحان النهائي 50٪.
  • الواجبات المنزلية والتقارير 8٪.

Course Outline

  • Historical development of nursing in the world
  • History of Nursing in Libya

· Nursing as a Profession

1. Definition

2. Primary characteristics of a profession

3. Personal qualification of a nurse

4. Roles and functions of a professional nurse

  • Nursing as an Art

1. Definition of Arts

2. Why is nursing an art?

3. Concepts related to the art of nursing

4. Caring : An Integral Component of Nursing

· Definition of concept, theory, principle Characteristics of a theory Components of a theory Purposes of nursing theory Nursing paradigm

  • Nursing Education, Research and Evidence -Based Practice a. Types of Educational Programs b. Nursing Research c. Evidence -based Practice
  • Different views of person, health, environment and nursing by various nursing theorists Florence Nightingale Ernestine Weidenbach Virginia Henderson

· Different views of person, health, environment and nursing by various nursing theorists Martha Rogers Dorothy Johnson Callista Roy

  • Different views of person, health, environment and nursing by various nursing theorists Jean Watson Faye Glenn Abdellah

· Ethico -moral -Legal responsibilities in nursing Ethical principles of professional patient relationship Legal roles of the nursing.

  • Areas of potential liability in nursing Selected facts in nursing practice Patient’s Bill of Rights Fields of opportunity in nursing

· Health as a Multifactorial Phenomenon Interlinking Relationships of Factors Affecting Health Care

Arabic 1 (AR 101)
Biostatistics (ST 101)
Fundamentals of Nursing 1 (NU 112)
Introduction to Nursing (NU 111)
Grammar and Comprehension (EL 101)
Anatomy (AN 111)
ENGLISH 2 (EL 102)
Socio-Anthropology (SO 101)
Physiology (PS 111)
Fundamentals of Nursing 2 (NU 113)
Arabic 2 (AR 102)
Computer (CS 101)
Biochemistry (BC 211)
Health Education (NU 201)
Health Assessment (NU 202)
Maternal & Child Nursing 1 (NU 211)
Speaking & Conversation (EL 201)
Pathophysiology (PT 211)
Microbiology (MB 211)
Composition, Writing & Medical Terminology (EL 202)
General Psychology (PC 211)
Parasitology (PA 211)
Maternal & Child Nursing 2 (NU 213)
Pharmacology for Nurses (NU 221)
SPECIALIZATION1-ICU (NU321-ICU)
Nursing Ethics (NU 312)
Related Learning Experience 3-OT (NU322-OT)
Related Learning Experience 3-MN (NU322-MN)
Related Learning Experience 3-ICU (NU322-ICU)
Related Learning Experience 3-GN (NU322-GN)
SPECIALIZATION1-OT (NU321-OT)
SPECIALIZATION1-MN (NU321-MN)
SPECIALIZATION1-GN (NU321-GN)
Nutrition (NU 311)
Mental Health (NU 310)
Medical-Surgical Nursing 1 (NU 320)
Related Learning Experience 4-MN (NU325-MN)
Related Learning Experience 4-OT (NU325-OT)
Nursing Research 1 (NU 300)
Related Learning Experience 4-ICU (NU325-ICU)
Related Learning Experience 4-GN (NU325-GN)
SPECIALIZATION2-MN (NU324-MN)
Community Health Nursing (NU 313)
Medical-Surgical Nursing 2 (NU 323)
SPECIALIZATION2-OT (NU324-OT)
SPECIALIZATION2-ICU (NU324-ICU)
SPECIALIZATION2-GN (NU324-GN)
SPECIALIZATION3-GN (NU423-GN)
SPECIALIZATION3-ICU (NU423-ICU)
SPECIALIZATION3-MN (NU423-MN)
SPECIALIZATION3-OT (NU423-OT)
Related Learning Experience 5-GN (NU424-GN)
Related Learning Experience 5-ICU (NU424-ICU)
Related Learning Experience 5-MN (NU424-MN)
Nursing Research 2 (NU 400)
Medical-Surgical Nursing 3 (NU 420)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-MN (NU425-MN)
Nursing Reports (NU 401)
Nursing Leadership (NU 410)
Related Learning Experience 6-OT (NU426-OT)
Related Learning Experience 6-MN (NU426-MN)
Related Learning Experience 6-ICU (NU426-ICU)
Related Learning Experience 6-GN (NU426-GN)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-OT (NU425-OT)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-ICU (NU425-ICU)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-GN (NU425-GN)
Medical-Surgical Nursing 4 (NU 421)